MODEL Y JUNIPER LAKKBESKYTTELSE

Velkommen til Model Y Juniper Beskyttelsesløsninger
Vi tror alle at bilen vår er spesiell. Vi forteller oss selv at riper, steinsprut og flekker skjer med andre – men ikke oss. Vi vil kjøre forsiktig. Vi vil parkere langt unna. Vi vil vaske bilen skånsomt og regelmessig. Vi vil holde trygg avstand fra lastebiler og grusveier.
Men realiteten er en annen.
Den første ripen er aldri planlagt. En liten stein fra bilen foran, en uforsiktig fotgjenger med en glidelås som stryker mot døren din, eller en høytrykkspyler brukt litt for nær. Skaden skjer på sekunder, og den perfekte, nye bilfinishen er borte.
Moderne billakk er svakere enn noensinne Det mange Tesla-eiere ikke er klar over, er at lakken på din bil ikke er som før. Bilprodusenter må i dag overholde strenge miljøkrav (ECO-standarder), noe som reduserer bruken av visse kjemikalier og herdemidler i billakken. Resultatet? Mykere, tynnere og mer sårbar lakk.
Selv om dette er bedre for miljøet, er det verre for bilens utseende over tid. Lakken din er nå mer utsatt for riper, steinsprut og vaskeriper – selv om du er forsiktig.
Så, Hva Kan Du Gjøre?
Beskytt investeringen Din. Vi tilbyr de mest pålitelige og velprøvde lakbeskyttelsesløsningene for din Tesla Model Y, slik at du kan bevare den feilfrie finishen i årevis. Vi vet at det kan være forvirrende å velge riktig beskyttelse, så vi har gjort det enkelt. Nedenfor finner du de mest populære alternativene vi tilbyr, sammen med en tydelig forklaring på hva hver gjør og hvordan de skiller seg fra hverandre.
La oss hjelpe deg med å beskytte din Tesla, slik at den ser like bra ut i morgen som den gjør i dag.

Alle hvite merker – det er steinsprut.
Folk og partnere som stoler på oss
Hvilke løsninger har du?
Du har faktisk ganske mange alternativer å velge mellom. Spørsmålet du bør stille deg er: Hvor lenge skal jeg beholde bilen min? Hvordan vil jeg at bilen skal se ut etter 1-2-3-5 år? Hvor ofte og hvor kan jeg vaske bilen? Hva er budsjettet mitt? Hvilket firma kan jeg stole på til å gjøre installasjonen? Hvorfor er det prisforskjeller?
La oss se på alternativene du har, så finner vi kanskje en som passer dine behov.

Røde sirkler indikerer de mest utsatte områdene som raskt vil få skader. I gjennomsnitt blir de første steinsprutmerkene synlige innen de første 500 km.
Vårt OSLO verksted
"Over 400 fornøyde kunder siden 2022 og under 1 % reklamasjoner. MantasWrap er en ledende bedrift innen foliering og detailing i Oslo-området."
"13 år med reell, ikke-sammenslått erfaring i bransjen. Moderne kunnskap, sertifiseringer og førsteklasses kundeservice."
Hva er VOKS?
Voks pleide å være et svært populært alternativ. Tidligere var det en av de mest brukte metodene for å bevare bilens lakk. I dag finnes det fortsatt mange forskjellige produkter, alt fra kortvarige til mer langvarige. Det er både fordeler og ulemper med å bruke voks:
-
De er generelt billigere.
-
Ulempen er at det tar lang tid å påføre. Du kan enkelt legge keramisk coating på samme tid.
-
Voks er også kjent for å ha svært kort holdbarhet. Når vi sier "langvarig", mener vi 6 måneder eller litt mer. I gjennomsnitt forsvinner de fleste vokstyper fra bilen i løpet av de første par månedene.
-
Når det gjelder forarbeid, krever det samme innsats for å klargjøre bilens lakk (polering, rens osv.), enten du velger voks eller keramisk coating.
-
I dag er det svært få profesjonelle bilpleiefirmaer som bruker voks. Vi er helt enige i det og forstår hvorfor voks ikke bør brukes.
Vår vurdering: Ikke velg voks.
Hva er "Ceramic"?
Nå er dette et alternativ du virkelig bør vurdere seriøst. La oss kalle dette alternativet et "minimumsstandard" for enhver bil.
For det første, som nevnt i voks-delen, er det nesten ingen tidsforskjell når det gjelder forberedelse av bilens lakk, enten det er for voks eller keramisk coating. Selve påføringen av produktet er i noen tilfeller til og med raskere med keramisk coating enn med voks.
Her er en enkel illustrasjon som viser hvordan keramisk coating skal fungere:

I virkeligheten er alt dette litt mer komplisert. Vi skal ikke forklare nanovitenskapen bak det, men hvis du er interessert, ikke nøl med å ta kontakt!
La oss fortsette – har du lagt merke til at illustrasjonen ikke inneholder ord som "steinsprutbarriere", "beskyttelse mot fysiske skader" osv.? Vel, det er helt riktig – keramisk coating beskytter ikke bilens lakk mot riper, steinsprut eller noen form for fysisk påvirkning.
Enkelt sagt – keramisk coating forsegler lakken og reduserer sjansen for misfarging og falming. I tillegg blir vedlikeholdet mye enklere på grunn av coatingens hydrofobiske egenskaper. Har du noen gang sett videoer der vann perler seg og renner av bilens overflate i små bobler? Det er nettopp det keramisk coating gjør.


Oppsummert:
-
Keramisk coating er et "must have"-alternativ for enhver bil. Det er en minimumsstandard.
-
Den reduserer risikoen for at lakken falmer, misfarges, sprekker osv.
-
Den holder bilens lakk blank og glansfull mye lenger.
-
Vask av bilen blir mye morsommere og enklere.
-
Den gir ingen beskyttelse mot fysisk påvirkning.
-
Den er dyrere enn voks, men varer lenger (i gjennomsnitt 2 år).
MYTE: "Keramisk coating varer i 3-5-10 år". Mange markedsførere reklamerer med slike garantier. I virkeligheten finnes det ingen keramisk coating som varer mer enn 2 år. Hvis du leser garantivilkårene nøye, vil du finne en setning som sier: "for å opprettholde garantien må du besøke vårt verksted årlig for å 'friske opp' coatingen. Dette vil koste x antall kroner".
Vi lyver ikke til våre kunder. Vi sier det som det er: vår keramiske forsegling har en levetid på 2 år, og etter det må den påføres på nytt.
Vår endelige vurdering: Svært godt startalternativ til Model Y Juniper. Disse produktene fungerer virkelig, de gir resultater. Mangler beskyttelse mot fysiske skader.


Hva er "Vinyl wrap" aka. "Helfoliering"?
Vi beveger oss videre og begynner nå å se på et litt mer seriøst alternativ. La oss snakke om fargeendringsfolie med vinyl.
Per i dag er dette en av de beste måtene å beskytte bilen din. Foliebransjen for fargeendring har vokst enormt de siste 5 årene. Fordi montasjenivået og materialkvaliteten har økt eksponentielt, har folk fått større interesse og mer tillit til dette produktet.
Så hvor godt beskytter vinylfolie bilens lakk, og hvilke andre fordeler og ulemper har dette produktet?
Grovt oppsummert er dette et svært godt alternativ for å beskytte lakken mot mikrosteinsprut, riper, misfarging, falming og generelt slitasje. Det reduserer også risikoen for oksidering og rust rundt utsatte områder.
Vinylfolie som produkt er svært elastisk, fleksibelt og kan brukes til mange formål. Det er ikke bare bilens karosseri som kan folieres, men også dekorative deler som vinduslister, rails, interiørpaneler, båter, tilhengere osv.
Produktet er derimot ganske tynt og sensitivt for harde støt. Det tåler heller ikke ekstrem kraft og kan sprekke eller revne under montering. Dette gjelder også etter at produktet er montert på bilen.
Hva betyr dette for deg? Hvis du vurderer fargeendringsfolie, må du være klar over at etter 1-2 år (eller 10-20.000 km), vil du se noen mindre slitasjepunkter på folien. De vil ikke være veldig synlige eller irriterende, men hvis du inspiserer bilen nøye, vil du finne steinsprutmerker og mikroriper på overflaten.
Hvert år jobber produsentene med å forbedre vinylfolie. Den blir stadig mer slitesterk, stabil og får lengre levetid. Produsentene forsøker også å kombinere selvreparerende teknologi, som brukes i PPF (Paint Protection Film), slik at mikroriper på foliens overflate kan "reparere seg selv". Noen produsenter har allerede lansert denne teknologien i vinylfolier, men den er ennå ikke særlig utbredt. Det ikke så enkelt å kombinere disse teknologiene, og det krever mange år med testing. Derfor kan vi med stor sikkerhet si at vi ikke bør forvente gjennombrudd på dette området de neste 3-4 årene – med unntak av premiummerker og nye produktlanseringer.
For å oppsummere om vinylfolie
Det er et perfekt produkt for dem som ikke liker bilens originale farge, eller kanskje liker den, men har ulike budsjettmuligheter. Med vinylfolie får du to ting: muligheten til å velge akkurat den fargen du ønsker blant over 500 forskjellige alternativer, og samtidig gi bilens originale lakk et solid beskyttelsesnivå. Når dagen kommer for å selge bilen, kan du enten la folien sitte på eller fjerne den, og lakken under vil være feilfri. Dette øker naturlig bilens verdi ved salg.
Endelig vurdering: Et godt valg og verdt pengene. Langvarig produkt (5-7 år), rask montering og reparasjon, svært god beskyttelse av Model Y Juniper original lakk, enkelt å vedlikeholde, svært stabilt hvis det er riktig montert, og til slutt bidrar det til å opprettholde bilens verdi i markedet over tid.
Hva med vedlikehold?
Vinylfolie behandles nesten på samme måte som en lakkert overflate. Det er noen få nyanser brukeren må være klar over, som for eksempel: unngå bruk av høytrykkspyler på nært hold, unngå bruk av varmt vann ved vask, og unngå polering med maskin. Men ikke bekymre deg, vi sørger alltid for å veilede kundene våre.
Det er svært populært blant våre kunder at når de velger dette alternativet, bestiller de også "keramisk coating" over folien. Dette gir beskyttelse oppå beskyttelsen. Med andre ord vil vinylfolien bli beskyttet mot UV-stråler, fugleskitt, sur nedbør og salt. I tillegg blir bilvasken både rask og enkel takket være de hydrofobiske egenskapene. Resultatet er at folien ser ny ut i mye lengre tid.


Hva er PPF(Paint Protection FIlm)
Endelig har vi nådd nivået der ingen andre produkter i dag kan sammenlignes med beskyttelsesnivået PPF gir bilen din.
Vi kan trygt kalle dette produktet "DEN ULTIMATE BESKYTTELSEN TIL MODEL Y JUNIPER" ditt.
Det viktigste du må forstå før du vurderer alle alternativer, er at VINYLFOLIE og PPF-filmer er to helt forskjellige produkter. De har praktisk talt ingenting til felles når det gjelder spesifikasjoner og råmaterialer. Derfor skal du ikke bli overrasket over at det er en stor prisforskjell.
La oss snakke om beskyttelsesnivået til "CLEAR PPF". Denne typen PPF blir også noen ganger kalt "transparent film" eller "steinsprutfilm". Det er det samme produktet, bare med forskjellige navn.
PPF-filmens hovedkomponent er termoplastisk polyuretan. Dette materialet er kjernen i filmen. Dets styrkeegenskaper gjør at filmen tåler slag og støt, samtidig som lakken under forblir uskadet.
Denne filmen består av 4 lag:
-
Lim
-
Polyuretan
-
Topplag
-
Topplagsforsegling
Vi nevnte nettopp polyuretan, og vi vet at dette er kjernen i produktet som demper alle slag og hindrer dem i å trenge gjennom til lakken.
Nå skal vi se nærmere på TOPPLAG og TOPPLAGSFORSEGLING.
Topplaget bestemmer om filmen blir blank (glossy) eller matt. Begge varianter har de samme beskyttende egenskapene – det er kun utseendet som er forskjellig. Topplaget har også en viktig funksjon i å håndtere mikroriper.
Det er basert på nanoteknologi som gjør at riper reparerer seg selv ved varme, uansett om filmen er blank eller matt. Ja, det stemmer – det betyr at PPF-en din vil være fri for mikroriper.
Om vinteren kan du se noen riper, men så snart det blir varmt igjen, vil disse reparere seg selv. Du kan også bruke veldig varmt vann (70-90 grader), damp eller varmepistol hjemme for å fremskynde prosessen.
Likevel har topplaget ulemper – hvis en ripe er så dyp at den har gått gjennom topplaget og inn i kjernen, vil den ikke lenger kunne reparere seg selv. Dette skyldes at nanomolekylstrukturen er ødelagt og ikke lenger kan binde seg sammen. Dette er et reelt scenario hvis du for eksempel bruker aggressive snøbørster eller vasker bilen med kraftige børster. Vi ønsker å være ærlige med deg – noen dype riper kan forekomme over tid og vil kanskje ikke reparere seg selv.
Filmen leveres også med TOPPLAGSFORSEGLING. Enkelt forklart betyr dette at keramisk coating allerede er integrert i produktet. Den har omtrent samme levetid på 2 år og må friskes opp etter det. Egenskapene til keramisk coating har vi allerede beskrevet tidligere, og hvis du ikke har lest det, anbefaler vi at du gjør det.


PPF Gloss-materiale leveres med 12 års garanti. Det betyr at investeringen din vil vare i mange år.
Hvordan installeres dette materialet?
Hos MantasWrap har vi to mulige metoder for montering av dette produktet:
-
Custom pre-cut mønstre laget av MantasWrap
-
Håndtilpasset individuell montering.
90 % av PPF-prosjektene vi gjør, er med metode 1, hvorfor?
På det absolutt høyeste kvalitetsnivået installeres dette produktet med maskin-kuttede mønstre. Det vil si at vi bruker spesialprogramvare der vi velger bilmerke og modell, og maskinen kutter hver enkelt bildel for oss. Vi foretrekker dette fordi materialet er ekstremt tykt og sensitivt under montering. Det er svært utsatt for å få merker og linjer i filmen, og når den har herdet, vil disse merkene være permanente og forringe den blanke finishen. Med pre-cut mønstre kan vi eliminere de fleste av disse problemene og oppnå et mye høyere kvalitetsresultat.
En annen svært viktig fordel med pre-cut er at vi minimerer bruk av kniv på bilens karosseri – i noen tilfeller nesten ned til null. Vi skal være ærlige: vi må fortsatt bruke kniv enkelte steder, men i svært liten grad. Vi har ingen problemer med knivbruk, vår erfaring og ferdigheter er på et meget høyt nivå. Vi kan skjære i PPF-materialet rett på huden vår uten å skade oss. Hvis du ikke tror oss – spør om en demonstrasjon neste gang du besøker verkstedet vårt!
Det absolutt høyeste nivået av PPF-installasjon er en kombinasjon av pre-cut og håndtilpasset metode. Noen deler av bilen krever at materialet strekkes mye (bakluker, bakfangere, speil, panser). På disse områdene bruker vi håndtilpasset metode, mens resten dekkes med pre-cut.
En viktig ting å nevne før du gjør deg opp en mening – for hver eneste bil og modell tilpasser vi pre-cut-mønstrene i programvaren. Det betyr at vi bruker tid på å forlenge formene slik at de dekker mest mulig av kanter og hjørner. Vi kan si at omtrent 90 % av alle kanter vil bli helt foliert rund, slik at PPF-kanten ikke er synlig og er skjult. De resterende 10 % av kantene vil bli kuttet svært tett mot kanten.
Alle disse løsningene er utviklet og testet gjennom mange år. Vårt mål er å gi deg en så sømløs montering som mulig og sikre at resultatet varer lenge. Vi ønsker ikke å se deg ofte i verkstedet vårt for reparasjoner på grunn av løfting av film. Derfor har vi utviklet teknikker og systemer for hvordan dette produktet skal installeres for å oppnå det resultatet vi ønsker. Bilen din vil være i de mest erfarne hendene du kan finne.
Vi utfører også individuelle, håndtilpassede installasjoner. Det betyr at vi kan skjule absolutt alle kanter og hjørner med PPF-film. Husk at dette krever betydelig mer arbeid. Flere deler må demonteres fra bilens karosseri for å få tilgang til spesifikke områder. Dette fører automatisk til høyere monteringskostnader og større ansvar for oss. Men ja, vi kan gjøre det, og vi har gjort det mange ganger. Hvis du er interessert i denne typen installasjon, gi oss beskjed når du tar kontakt.
Endelig vurdering: Dette er den ultimate beskyttelsen, og det eneste reelle alternativet som faktisk beskytter bilens lakk. Ingen andre produkter kan levere like mye som PPF-film. Det er dyrere, men varer lenger og gir flere fordeler som selvreparerende egenskaper, keramisk forsegling, 12 års garanti og en lakk som forblir fri for steinsprut og riper.
Vi tilbyr flere ulike pakker med PPF-film. Se nedenfor hvilke PPF-pakker vi har:

Med 13 års dedikert erfaring har vi perfeksjonert kunsten å beskytte bilens lakk. Bilen din fortjener den pleien bare ekte ekspertise kan gi.

Vår lidenskap for perfeksjon driver oss til å bruke moderne materialer og nye teknikker. Hver installasjon utføres med stor presisjon, slik at bilen din får den optimale beskyttelsen den fortjener.

Hos oss er kvalitet ikke bare et løfte – det er en del av vårt DNA. Vårt dedikerte team jobber med prinsipper om presisjon, innovasjon og kompromissløs kvalitet. Dette sikrer at hver installasjon gjenspeiler vårt engasjement for din trygghet. Når du velger oss, får du en partner som tar ansvar for alle detaljer.
MATT/SATIN PPF
Du har også mulighet til å velge matt lakkbeskyttelsesfilm. Denne filmen har de samme fordelene som blank PPF, den eneste forskjellen er at bilen din vil få et mer "frozen" utseende. I mange tilfeller ser dette veldig stilig ut, og mange kunder har valgt dette alternativet de siste årene.
Én ting du må være klar over, er at dette arbeidet krever mer tid å installere. Det tilsvarer i metoden "håndtilpasset spesialmontering" som vi nevnte tidligere. Enkelt forklart må vi foliere hver kant og hvert hjørne for å skjule den originale blanke lakken.
Dessuten er den eneste aktuelle løsningen her å foliere hele bilen. Det finnes ingen delpakker.
Her er noen bilder som viser hvordan matt PPF ser ut på forskjellige farger:
FARGET PPF
Dette produktet er relativt nytt på markedet. Vi begynte først å bruke dette produktet tidlig i 2024. I løpet av 2024 har vi foliert rundt 20 biler med farget PPF-film.
Så, hva er dette?
Dette er samme type PPF-film, med de samme spesifikasjonene som blank eller matt PPF. Den eneste forskjellen er at den kommer i over 60 ulike farger. Det betyr at hvis du ønsker å endre fargen på bilen, kan du også vurdere farget PPF. Dette produktet gir deg en langvarig blank finish, en overflate fri for riper takket være selvreparerende teknologi, og den er også keramisk forseglet.
Hva har vi lært med dette produktet?
Etter flere installasjoner har vi erfart at for å kunne levere absolutt toppkvalitet, må vi bruke betydelig mer tid på å løsne eller demontere flere deler for å få tilgang til skjulte områder. Et eksempel: Hvis din Model Y er hvit og du ønsker matt PPF, trenger vi kun å løsne noen deler for å dekke OEM lakken, slik at den tidligere blanke lakken ikke er synlig. Med farget PPF derimot – la oss si at bilen er hvit, og du vil ha den rød, svart eller en annen farge – vil enhver liten feil i monteringen avsløre den gamle hvite fargen, og det vil være svært skuffende for deg som kunde.
Derfor har vi tatt en beslutning: Enten gjør vi dette skikkelig og én gang, eller så gjør vi det ikke i det hele tatt.
Som du kanskje vet, monteres PPF-film generelt med våtmontering. Farget PPF monteres også med våtmetoden. Men i dag finnes det også "TØRR-PPF"-produkter. Dette betyr at vi med tørrmontert PPF kan oppnå svært god kvalitet med færre demonteringer. Produktet er imidlertid dyrere.
Vi har ingen fast pris på farget PPF, da dette avhenger av bilens originale farge, modell og hvilken farge du velger. Men vi kan gi deg noen prisanslag:
WET-montert farget PPF – prisnivå 60-65.000,- inkl. mva
DRY-montert farget PPF – prisnivå 80-90.000,- inkl. mva
Både våt- og tørrmontert farget PPF leveres med 10 års garanti.
Ta gjerne kontakt med oss direkte for mer informasjon om dette produktet og for å få et konkret tilbud på din bil.


Har du lært noe? Vi håper det! Vår jobb er å gi deg den nyeste informasjonen, og viktigst av alt, riktig kunnskap. Hvis du ønsker å diskutere noe med oss, ikke nøl med å besøke vårt verksted, kontakte oss på e-post eller ringe oss!